شما اینجا هستید

اجتماعی » مدیرانی که تحول خواه نیستند برکنار شوند
نویسنده : امین بازوند

به گزارش رومکا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه (۲۸ مرداد) در اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت که با حضور نخبگان، حلقه‌های میانی، شبکه دستیاران مردمی سازی و مسئولان برگزار شد، گفت: انقلاب ما مردم پایه بود و مردم به رهبری امام انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌هایی که به مردم نقش داده شده است موفق بودیم، افزود: در این دولت با تجربه‌ای که از گذشته داشتیم و آنچه پیشینیان انجام دادند بنا گذاشتیم که دولت سیزدهم در عمل مردمی باشد و به مردم میدان دهد تا جایی که مردم کار را انجام دهند و دولت نقش حمایت، هدایت و نظارت را در همه حوزه‌ها ایفا کند. در حوزه‌های اقتصادی تولید، توزیع، صادرات و در مواردی واردات داریم که همه این‌ها می‌تواند به دست مردم صورت بگیرد مردم آمادگی دارند در حوزه‌های تولید اعم از کشاورزی و محصولات مختلف مورد نیاز حضور پیدا کنند که فراهم کردن زمینه برای حضور مردم در بخش‌های فعال حوزه اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حوزه مسایل اجتماعی کاهش طلاق، کاهش اعتیاد، کاهش حاشیه نشینی و. می‌تواند توسط مردم انجام گیرد. در حوزه فرهنگ؛ موسسات اثر گذار فرهنگی، هنری، مساجد و هیئات می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. مجلس و هیأت پشتوانه امنیت ملی هستند و کارکرد‌های مختلفی دارند که یکی از آن توجه به نورانیت اهل بیت (ع) است کارکرد دیگر هیئات انجام کار‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همگرایی و همبستگی محله است.

رئیسی با بیان اینکه مردم نقش مهمی در حوزه‌های علمی دارد، گفت: موسسات دانش بنیان اثر بخش شده‌اند، قبل از دولت فعلی وزارت نفت با کمتر از صد شرکت دانش بنیان ارتباط داشت، ولی امروز حداقل با ۵۰۰ شرکت دانش بنیان ارتباط برقرار شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط گروه‌های جهادی افزود: تا کنون ده هزار روستا برای آب رسانی هدف گذاری شده اند که آب رسانی به ۳۵۰۰ روستا صورت گرفته است. هیچ سختی‌ای در کار‌ها با مشارکت مردم وجود ندارد. بیشترین گزارشات در مورد حرکت ضدانقلاب توسط مردم صورت می‌گیرد و بسیاری از توطئه‌ها به وسیله اطلاعات مردمی کشف می‌شوند. مردم در سراسر کشور نسبت به امنیت جامعه احساس مسئولیت می‌کنند و خودشان گزارش می‌دهند؛ بیشترین گزارش در سلامت اداری برای مردم است دستگاه‌های اطلاعاتی حراست‌ها و هیات‌های تخلفات کار می‌کنند، اما نیرو‌های مخلص اداری که کم کاری و فساد را می‌بینند و اعلام می‌کنند سلامت اداری ما مرهون احساس مسئولیت نیرو‌های کار آمد مخلص و حزب اللهی و نیرو‌هایی مسئول در ادارات و سازمان هاست. طرح حضور مردم برای سلامت و امنیت بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش مردم در بهداشت گفت: نقش مردم در بهداشت اهمیت بسیاری دارد مثلا در ایام کرونا کمک مومنانه با هدایت رهبری انجام شد؛ در همان زمان شاهد بودیم در بعضی کشور‌ها که مدعی توسعه هستند فروشگاه‌ها را غارت کردند، اما در کشور ما در ایامی که عده‌ای مشکل مالی پیدا کردند و کارشان دچار آسیب شده بود همه تکایا و مساجد به مرکز کمک مومنانه تبدیل شد و همه کمک کردند که این ویژگی کمک مومنانه است.

رئیسی تصریح کرد: زمانی که دولت کارش را آغاز کرد روزی ۷۰۰ قربانیِ کرونا داشتیم آنچه توانست به مردم آرامش دهد کمک‌های مردمی بود دولت هم وظیفه داشت و دارد، اما این حضور خیلی توانست به مردم آرامش دهد آسیب دیدگان احساس کردند همه مردم با آـنها هستند.

وی افزود: نقش مردم را در حوزه‌های مختلف می‌بینیم که نباید از آن غفلت کرد به همه در دولت و وزارتخانه‌ها و تمام شورا‌های اداری در سراسر کشور اعلام کردم حتما در کنارتان جمع نخبگانی از متخصصین مردمی، پیشکسوتان و دانشگاهیان داشته باشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه میدان دادن به تعاونی‌ها بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: دولت باید از تصدی گری اش بکاهد و بر نظارتش بیفزاید که در همه برنامه‌های توسعه بر آن تاکید شده است و در عمل باید رخ دهد. البته برخی از خصوصی سازی‌ها یی که در کشور رخ داد درست عمل نشد، اما اصل خصوصی سازی درست است

رئیسی تصریح کرد: معتقدم همه دستگاه‌ها در اربعین حسینی کمک کنند، اما نقش اصلی را باید مردم و موکب داران چه عراقی‌ها و چه ایرانی‌ها باید ایفا کنند. وظیفه داریم زیر ساخت‌ها را مهیا کنیم، اما میدان باید دست مردم باشد چرا که برای حضور مردم هیچ بدیلی وجود ندارد. دستیار مردمی در دستگاه‌ها نمادی از حضور مردم است؛ باید از دستیار مردمی با حضور جمع نخبگانی استفاده شود تا مساله مردمی کردن هر ماموریت سازوکاری داشته باشد و گرنه با صرف گفتن مردمی‌کردن که کاری از پیش نمی‌رود.

وی افزود: همه دستگاه‌های اداری در کشور برنامه دقیق داشته باشند برای مردمی کردن ماموریتشان این مساله کار ساز است. حلقه‌های میانی با دستیار مردمی می‌توانند در میدان عمل و فعالیت که از کار‌های بسیار مهم است فعال شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای هر تصمیمی پیوست مردمی کردن کار وجود داشته باشد، گفت: معلوم شود مردم چگونه در این کار نقش داشته باشند این بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: نیرو‌های حزب اللهی اهل اقدام و عمل باید مورد تقویت قرار بگیرند شاید افرادی هم از بیرون فشار می‌آورند مهم این است که مدیر بالاتر در برابر این فشار‌ها مقاومت کند. توصیه به نیرو‌های دولتی امکان پذیر است هرکسی هر مطلب خوبی به نظرش می‌رسد اعلام کند، اما مسئولیت با مدیران دولتی است و اجازه ندهند فشار‌ها بر آن‌ها تاثیر بگذارد، نیرو‌های کارآمد زیر سوال قرار بگیرند یا پشت نیرو‌های کارآمد خالی شود. از نیروی کارآمد باید تا آخر حمایت کنیم.

رئیسی تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی طراحی کند که چگونه نیرو‌های مردمی در ادارات و سازمان‌ها نقش داشته باشند این نقش باید دقیقا تعریف شود و سازوکارِ میدان دادن به مردم به نحوی آماده شود که همه دستگاه‌ها مردم را درکنار خودشان ببینند و مردم احساس کنند این دستگاه همراه با آن‌ها کار را پیش می‌برد و این رمز موفقیت دولت است. این اقدامات نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد و مردم که اساس انقلاب و تحول هستند را می‌تواند در جایگاه رشد و شکوفایی قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: توصیه به همه دستگاه‌ها این است که در جهت مردمی کردن دستگاهتان حرکتی تحولی را انجام دهید نیرو‌هایی بگمارید که دیدگاه تحولی دارند اگر نیرویی تحول خواه نیست حتما وی را از پیش پای نیرو‌های تحول خواه کنار بزنید تا تحول شکل بگیرد. ممکن است آدم خوبی هم باشد، ولی الان تحول خواه نیست و هرچه با اوصحبت می‌کنید تحول خواه نمی‌شود و حاضر نیست قدم‌های بزرگ را با شجاعت بردارد و به مردم آنچنان که جزو سیاست‌های دولت است میدان دهد.

رئیسی تصریح کرد: مدیران حتما با نگاه تحولی طرحی نو دراندازند و حرکتی مجدد را آغاز کنند، در این مدتی که از عمر دولت گذشته است مدیرانی که در امر مردمی سازی زیاد موفق نبودند به بازنگاهی به این مساله نیاز دارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان