شما اینجا هستید

اقتصادی » طلسم ۷ ساله رکود و آبگيري سد تاج امير شکست
نویسنده : سیما صالحی

یه گزارش رومکا، قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) که نامش ياد آور دلاوري ها و فتوحات شگفت انگيز رزمندگان اسلام در برابر هجمه سنگين حکام جنايت کار و خائن بسياري از کشورهاست،در سالهاي بعد از جنگ تحميلي نيز با تلاش نيروهاي جهادي آبديده در کوران جنگ ۷ ساله عليه کشورمان که توسط استکبار جهاني و در راس آنها شيطان بزرگ و روباه پير انگليس براه افتاد،طرحي نو در انداخت و کشور را از دست دراز کردن و گردن خم نمودن پيش چپاولگران نجات داد.

اجراي پروژه هاي عظيم و پيچيده با استفاده بهينه از زمان وامکانات توسط قرار گاه خاتم الانبياء با بهره گيري از دانش روز موجب گرديد هم توانمندي مردان وزنان فاتح ميدانهاي ميدانهاي رزم در عرصه سازندگي کشور به زيبايي متجلي گردد وهم دشمنان شکست خورده در جنگ تحميلي که براي انتقام و تحقير ملت ايران اجراي قرار دادهاي بزرگ را متوقف وکشور ما را ترک کردند،انگشت به دهان نمايد.

قرارگاه خاتم الانبياء صرفا يک هلدينگ و شرکت سهامي نيست. بلکه موتور محرکه سازندگي ومحروميت زدايي در جاي جاي کشور است که تاکنون بسياري از تکاليف برزمين مانده دستگاه هاي مختلف را با سربلندي وافتخار به سر منزل مقصود رسانده وانقلاب اسلامي را در عمل معنا کرده است.

براي ارايه تصوير تلاش هاي اين نهاد مردمي و ملي به مردم عزيز، اين بار همراه مهندس هادوي با مختصري از تلاش هاي قرارگاه خاتم الانبياء (ص) در شکستن طلسم تعطيلي و رکود سد تاج امير دلفان وخط بطلان بر روند لاک پشتي و لنگان لنگان پروژه هاي استان کشید آشنا خواهيم شد.

مهندس محمدرضا هادوي مي گويد؛پروژه سد تاج امير با هدف تامين آب شرب، کشاورزي و بهبود شبکه آبياري پاياب دلفان با تلاش جهادي قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا اجرا و آبگيري شد.

مديرعامل موسسه راه و سازه قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) خاطر نشان ساخت:پروژه سد تاج امير با هدف تامين آب شرب، کشاورزي و بهبود شبکه آبياري پاياب دلفان با تلاش جهادي قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) برنامه ‌ ريزي ، اجرا و آبگيري شد که حدود ۴۰۰ هکتار پاياب از شهرستان دلفان از برکات اين سد، سير آب مي شوند.

مهندس محمدرضا هادوي در گفتگو با خبرنگار طلوع پرس با بيان اينکه قرارداد پروژه سد تاج امير در سال ۹۵ با قرارگاه سازندگي خاتم بسته شده است،اظهار کرد:در قرارداد اوليه بنا بوده که ظرف ۳۶ ماه اين سد به بهره ‌ برداري برسد اما متأسفانه به دليل کمبود منابع مالي اين پروژه در همان سال ۹۵ عملاً تعطيل شد.

وي با اشاره به اينکه اجراي عمليات پروژه سد تاج امير در نیمه اول سال ۹۵ شروع اما به به دليل تامين نشدن منابع مالي در سال ۹۷ تعطيل و کار به مدت دو سال معطل شد ،گفت: مجدد در نیمه دوم سال ۹۹ با همت و تلاش ويژه شرکت آب منطقه ‌ اي استان لرستان و مديرعامل آب منطقه ‌ اي مجدد قرارگاه سازندگي پاي کار آمد و فعاليت اجرايي اين پروژه از سر گرفته شد.

مدير عامل موسسه راه و سازه قرارگاه خاتم با اعلام اينکه سد تاج امير خوشبختانه امروز پيشرفت ۹۵ درصدي خود را تجربه مي ‌ کند و با سفر کميته آبگيري وزارت نيرو در اول دي ماه سال جاري مجوز آبگيري سد صادر شده است، افزود: امکان آبگيري سد فراهم است .بنابراين با تدبير و تصميم آب منطقه ‌ اي لرستان زمان آبگيري سد مشخص خواهد شد.

مهندس هادوي به مشخصات سد تاج امير اشاره کرد و بيان داشت:سد خاکي با هسته رسي، تاج ۲۳۰ متر، عرض تاج ۸ متر، ارتفاع از پي ۵۰ متر ،حجم کل مخزن ۸ و نيم ميليون متر مکعب برآورد مي ‌ شود ،طول درياچه پشت سد دو هزار و ۶۰۰ متر با سرريز آزاد و اوجي دار است.

وي تامين آب روستاها پايين دستي، افزايش حجم آب شرب و بهبود آبياري اراضي کشاورزي را از مهمترين اهداف اجراي سد عنوان کرد و گفت:با آبگيري اين سد ،بسياري از اراضي کشاورزي مي توانند از پاياب سد تامين شود و رونق توليد داشته باشند.

مهندس هادوي با بيان اينکه تا ۸۰۰ هکتار قابليت بهبود شبکه آبياري براي اين سد فراهم است ‌ ،گفت:از خدمات مهندسي مشاور آب فن در نقش مشاور پروژه استفاده شده است.

وي حجم کل خاک ريزي از بدنه کل سد را ۶۷۵ هزار متر مکعب عنوان کرد و خاطر نشان ساخت:بر اساس مختصات ؛رسالت قرارگاه سازندگي خاتم عليرغم اينکه مجموعه شرکت آب منطقه ‌ اي براي تامين منابع مالي و رفع مسائل تلاش جهادي کردند اما باز اين پروژه کمبود منابع داشته که همکاران کار را معطل منابع نکردند ومجدانه در طول ايام کاري از سال ۹۹ تا به حال با تلاش شبانه روزي کار را ادامه و به مرحله بهره ‌ برداري رسانند.

مهندس هادوي با اظهار به اينکه چون سد تاج امير خاکي و با هسته رسي است با شروع فصل سرما به ويژه از اواخر آذر و اوايل دي به لحاظ فني امکان عمليات اجرايي فراهم نيست ، تصريح کرد:بعد از پايان فصل سرما و يخبندان، کار مجدد شروع مي شود ودر طول سال جاري که مقداري هوا گرم گرديد ،کار متوقف نشد.اما در طول دو سال گذشته يعني سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عملاً حدود سه ماه از سال به دليل سرما کار کند شده بود و به همين دليل ما ملاحظات فني و تکنيکي در خصوص اجراي سد را رعايت کرديم. چون در فصل سرما بايد نکات فني در خصوص سد رسي رعايت شود.

وي تصريح کرد: مجموعه آب منطقه ‌ اي لرستان از سال گذشته تلاش ‌ هاي بسيار خوب ، ارزشمند و اثربخشي در بحث تامين منابع مالي داشتند که امسال شرايط بهتري داشت و اين ها همه کمک کردند تا عمليات اجرايب سد در يک زمان مناسب به اتمام برسد.

مهندس هادوي گفت:قرارگاه سازندگي خاتم در اين پروژه پيمانکار بوده و با همکاري شرکت مهندسين مشاور آب فن، اين پروژه آماده و پس از اتمام عمليات ،تحويل آب منطقه ‌ اي لرستان مي ‌ شود.

وي با اظهار به اينکه پروژه به لحاظ منابع مالي مشکلات عديده اي داشته اما با تلاش آب منطقه ‌ اي لرستان در سال جاری منابع به تناسب تامين شده است،خاطر نشان کرد:هرچند امروز عقب افتادگي نسبت به کار انجام شده دارند، اما تلاش مجموعه آب منطقه ‌ اي باعث شد که اين پروژه از پشتيباني منابع مالي در بدنه کار برخوردار باشد.

وي ضمن قدرداني از تلاش ‌هاي مهندس حسن نژاد مديرعامل آب منطقه ‌ اي لرستان ،همکاران ايشان و مهندسين آب فن ، گفت:آبگيري سد تاج امير حاصل تلاش کارفرما و پيمانکار است.

مهندس هادوي با اشاره به ساخت پل شهداي جاويد اثر واقع در تقاطع کوي فلسطين وخيابان شريعتي خرم آباد توسط قرار گه خاتم ،خاطر نشان ساخت:در اجراي اين پروژه شهرداري حمايت کرد که اين حمايت ‌ ها براي ادامه کار مهم است و وعده مي دهيم در ماه ‌ هاي آينده ،کاراز پيشرفت خارج نشود و بتوان زودتر از پايان قرارداد يعني حدود ۸ ماه زودتر به تعهدات خودمان عمل کنيم و اين پروژه رابراي رفاه حال مردم مردم شريف خرم آباد جهت بهره برداري تکميل کنيم.

وي عنوان کرد: اجرا و تکميل اين پل حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که شهرداري تا اين لحظه حدود ۳۵ درصد منابع را تامين کرده و در تلاش است که مابقي را نيز تامين کند و در اختيار کارفرما قرار بدهد.اما با ۳۵ درصد منابع مالي ۷۵ درصد پيشرفت فيزيک کار تامين شده و اين يعني تلاش جهادي وعمل به تعهدات توسط قرارگاه است.

مديرعامل موسسه راه و سازه قرارگاه خاتم با بيان اينکه شهرداري ،مسئولين استان و معاونت عمراني دغدغه تسريع دراجراي اجراي اين پروژه را دارند،خاطر نشان کرد: براي اينکه زودتر پروژه تکميل و در اختيار مردم قرار بگيرد و در عين حال براي ادامه کار استمرار اين دغدغه ‌ ها براي تسريع دربهره ‌ برداري پيش از موعد اميد بخش است.

مهندس هادوي با بيان اينکه اين پروژه بالغ بر ۲۵۰ ميليارد تومان تامين اعتبار شده که بخش خوبي از آن توسط کارفرما محقق شده است،افزود:قرارگاه خاتم همزمان با تسريع در ساخت اين پروژه ،با تلاش و همکاري همه جانبه موفق به بهره برداري رساندن سد تاج امير شده است.

مهندس هادوي در بخش ديگري از سخنانش به ويژگي ‌ هاي قابل توجه اين سد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:عليرغم اينکه مخزن سد کوچک است اما تمام مشخصات طرح ‌ هاي بزرگ به صورت مينياتوري در دل اين سد وجود دارد.

وي ابزار دقيق، قطعات هيدرومکانيک ،قطعات کنترلي، وضعيت کنترلي و وضعيت دريچه ها را از مشخصات لحاظ شده در سد تاج امير عنوان کرد و گفت: تمام مشخصات فني و تکنيکي در خصوص اين سد لحاظ و اجرا شده است.

مدير عامل موسسه راه و سازه قرارگاه خاتم با بيان اينکه خوشبختانه در سد تاج امير اقدامات عام المنفعه انجام شده است، افزود: رسيدگي به افراد گرفتار جزو برنامه ‌ هاي کارگاهي قرارگاه خاتم در سد بوده که محقق شده است.

مهندس هادوي خاطر نشان کرد:در طول دوره اجراي پروژه ،حدود ۴۰۰ نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم مشغول فعاليت بودند. اما چون به مرحله بهره ‌ برداري رسيده تعداد کارکنان قطعا کمتر شده است.

وي با اشاره به اينکه حدود ۸۵ دستگاه ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين در اين پروژه فعال بودند، گفت:خوشبختانه قرارگاه سازندگي خاتم سابقه اجراي پروژه هاي متعددي از جمله انتقال آب کاکا رضا ، سد ايوشان،آزاد راه خرم آباد بروجرد و دهها پروژه ديگر را در کارنامه خود دارد.

مهندس هادوي با اشاره به اينکه موسسه راه و سازه زير مجموعه هلدينگ تخصصي راه و شهرسازي قرارگاه سازندگي خاتم در حوزه کارهاي احداث ابنيه، راه ،باند فرودگاه، راه آهن انجام فعاليت مي ‌ کند ، بيان کرد:فعلا براي اين موسسه امکان اجراي پروژه هاي نيروگاهي مانند احداث سد در اين موسسه نيست.

پایان گزارش/ سیما صالحی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان