شما اینجا هستید

اجتماعی » رواج فرهنگ غلط تیراندازی در شهرستان رومشکان

به گزارش رومکا ، کیانوش سوری روزنامه نگار و فعال فرهنگی اجتماعی طی یادداشتی با عنوان رواج فرهنگ غلط تیراندازی در شهرستان رومشکان نوشت:

متأسفانه این‌روزها فرهنگ و رسم نادرست و غلط تیراندازی در محافل عروسی استان لرستان بخصوص شهرستان رومشکان در تعطیلات نوروزی و در ماه مبارک رمضان بیشتر از هرزمان دیگری رواج پیدا کرده و به گوش می‌رسد و مصیبتی شده است برای شركت كنندگان در این مراسم و همچنین برای همسایگانی که مریض، کودک خردسال و یا مادران باردار دارند.

تیراندازی توسط نوجوانان و یا جوانان در عروسی ها که شاید به دنبال این هستند که اینگونه خودنمایی کنند، شوربختانه به فرهنگ غلطی در شهرستان رومشکان و دیگر شهرستانهای همجوار تبدیل شده كه به نوعی درد فرهنگی اینروزهای عموم مردم است.

شاید یکی از افتخارات فرهنگی شهرستان رومشکان پایبندی به گفته بزرگان و ریش‌سفیدان در مواردی همچون سنت کهن رحمت بی در عدم تیر اندازی در عروسی ها بوده است که متأسفانه امروزه بواسطه همین جوانان و نوجوانان با در دست گرفتن اسحله های جنگی و شکاری به فراموشی سپرده شده است.

لذا می‌طلبد بار دیگر ریش سفیدان و بزرگان شهرستان رومشکان قبل از اتفاق افتادن حادثه‌ای ناگوار و غیر قابل جبران، بار دیگر همت کرده و در قالب سنت پسنديده و آئین رحمت بی از تیراندازی در عروسی ها جلوگیری بعمل آورند. رسم تیراندازی در مراسم شادی بخصوص عروسی هیچ‌گونه ریشه تاریخی نداشته و متأسفانه این رسم بد در حال حاضر به یک مسابقه تسلیحاتی و خودنمایی بین قبایل از جمله تعداد اسلحه، تعداد تیر انداز، انواع اسلحه جنگی و… تبدیل شده و این مسئله بعضاً در نقاط لر نشین کشور کم تلفات جانی نداشته و عروسی تبدیل به عزا شده است.

البته جدا از فعالیت ها و آموزش های فرهنگ عمومی نباید از این مورد غافل شد که تصمیمات به موقع و عملیاتی شورای تأمین شهرستان در کنترل این معضلات خیلی تاثیر گذار و مهم است که متأسفانه گویا این شورا در شهرستان رومشکان در شرایط فعلی خیلی کم رنگ و کم رمق عمل می‌کند و این خود باعث شده انواع سلاح های جنگی و شکاری غیرمجاز را در دست افرادی که حتی به سن بلوغ هم نرسیده اند مشاهده کرد.

لذا انتظار میرود عموم مردم ولایتمدار و فرهنگ مدار شهرستان رومشکان در اقدامی خداپسندانه و عام المنفعه و در راستای امر به معروف و نهی از منكر برای همیشه از این سنت غلط جلوگیری بعمل آورند که انشاالله در مراسم عروسی هایمان به شادی و میمنت و عاقبت به خیری زوج های جوان را به خانه های بخت بدرقه کنیم.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان