شما اینجا هستید

اجتماعی » برقراری نخستین ارتباط ماهواره ای در لرستان
نویسنده : امین بازوند

به گزارش رومکا از لرستان مجتبی صارمی در تشریح اين خبر اظهار داشت: انجام اقدامات لازم برای ۲۲۵ روستای باقی مانده جزو برنامه های امسال است که در این راستا اپراتورها ملزم به ایجاد ارتباط اینترنتی و تلفن همراه این مناطق تا پایان سال شده اند.

وی افزود: بیش از هشت هزار خانوار روستایی استان از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۱ از خدمات ایجاد یا تقویت سایت‌های مخابراتی بهره‌مند شدند که در این راستا ۱۱۰ پروژه ارتباطی ایجاد دکل جدید یا ارتقای فناوری سایت های موجود، برای حدود ۲۰ هزار نفر روستانشین استان اجرا شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان تصریح کرد: در این مدت ۵۶ دکل جدید مخابراتی و ارتباطی در روستاهای استان ایجاد و فناوری ۵۴ سایت نیز از نسل دوم تلفن همراه به نسل سوم و چهارم ارتقا یافت تا زیرساخت های اینترنتی در این مناطق تقویت شود.

وی افزود: به طور میانگین برای ارتقای فناوری هر سایت ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان و برای احداث سایت جدید چهار میلیارد تومان نیاز است که در مجموع برای اجرای ۱۱۰ پروژه ارتباطی استان ۲۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است سه سایت ماهواره ای با هدف برقراری ارتباط اینترنتی و اتصال خانوارها به شبکه ملی اطلاعات، برای نخستین بار در روستاهای الیگودرز احداث و فعال شد.

صارمی در ادامه بیان داشت: در مناطقی از استان به دلیل شرایط کوهستانی، دکل های مخابراتی نسبت به یکدیگر ارتباط رادیویی ندارند بنابراین امکان احداث سایت برای پوشش تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد که در این موارد، احداث فیبر نوری در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: در مواردی نیز احداث فیبر نوری به صرفه نیست چراکه باید برای روستاهای ۱۵ تا ۲۰ خانوار دست کم ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری احداث می شد بنابراین راه اندازی سایت های ماهواره ای در دستور کار قرار گرفت.

صارمی افزود: در این شرایط سایت های ماهواره ای محدود برای روستاها فعال و ارتباط تلفن همراه و اینترنت نسل سوم تا حدود ۵۰۰ متر اطراف روستا برقرار می شود که این مهم برای نخستین بار توسط دولت سیزدهم و در روستای چکان الیگودرز اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد سایت های ماهواره ای در کشور محدود است ادامه داد: پارسال برای کل کشور ۱۰ سایت در نظر گرفته شد که مجوز سه سایت برای لرستان اخذ و علاوه بر چکان، این سایت ها در روستاهای حاجی آباد و هادی در الیگودرز راه انداری شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵، یکهزار و ۵۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد افزود: احداث یکهزار و ۵۰ کیلومتر فیبر نوری برای مناطقی که مشکل دید رادیویی دارند در دستور کار قرار گرفت.

صارمی اظهار داشت: فاز اول به طول ۲۵۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و مابقی طرح درفاز دوم پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و باید تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد که پوشش مناطق کوهستانی، ارتباط پایدار، بهره مندی از مسیر جایگزین و محافظت شده در مواقع بحرانی از مزایای این طرح است.

گفتنی است ایجاد زیرساخت اینترنت در مناطق روستایی استان، مقدمه اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است که تاکنون از مجموع یکهزار و ۵۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان، یکهزار و ۲۷۹ روستا به این امکان مجهز شده و بیش از چهار هزار کیلومتر فیبر نوری احداث شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان