شما اینجا هستید

اجتماعی » انجام ۸۰ درصد صادرات لرستان از طریق ۶ استان دیگر
نویسنده : امین بازوند

به گزارش رومکا از لرستان بهمن جعفری در تشریح این خبر اظهار داشت: ساختار صادرات در این استان نامتقارن است، که ۸۰ درصد صادرات محصولات تولیدی از طریق گمرک ۶ استان دیگر انجام می‌شود.

وی افزود: هرگونه خدمات به واحدهای صادراتی، معرفی به بانک و حتی انتخاب صادرکنندگان برتر لرستان مشروط به استفاده از گمرکات است که لازمه بهره‌مندی واحدهای تولیدی از حمایت‌ها و مشوق‌هایی همچون ثبت سفارش‌ها صادرات از طریق گمرک است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد:ورود ماشین‌آلات و ثبت سفارش و محدودیت‌های ایجادشده، ثبت سفارش ورود ماشین‌آلات و تجهیزات برای واحدهای تولیدی این استان به صادرات از طریق گمرک لرستان منوط است.

جعفری افزود: احیای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، ایجاد شرکت مدیریت صادرات با هدف حمایت از شرکت‌های فنی، استفاده از ظرفیت موافقت‌نامه اوراسیا و تعرفه صفر ۷۰۰ قلم کالا، تکمیل زیرساخت‌های پایانه صادراتی و حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور در راستای ارتقای صادرات این استان مؤثر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: صادرات لرستان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است به دلیل عمده این امر کاهش تولیدات پتروشیمی است، چون فعالیت آن در سال گذشته یک‌ ماه متوقف و محدودیت‌های مصرف برق نیز برای این واحد اعمال شد.

محمد طولابی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه بیان کرد:  سهم واحدهای کوچک و متوسط از سبد صادراتی این استان ۱۱ و سهم تجار حقیقی و حقوقی از این شاخص تنها سه درصد است، که واحدهای بزرگ همچون پتروشیمی و داروسازی، ۸۶ درصد صادرات لرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سهم لرستان از تجارت کشور ۵۵ صدم درصد است، بیان کرد: کل صادرات کشور و این استان در سال گذشته به ترتیب ۵۳ میلیارد دلار و ۲۹۴ میلیون دلار است، در حالی‌ که این استان ظرفیت صادراتی ۵۳۰ میلیون دلاری دارد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه سهم گمرک این استان از صادرات سال گذشته ۴۲ میلیون دلار بوده است، ابراز کرد: ۹۰ قلم‌ کالای صادراتی لرستان به ۲۹ کشور دنیا صادر می‌شود در حالی که تعداد کالاهای صادراتی کشور چهار هزار و ۲۵۳ قلم است و به ۱۴۸ کشور صادر می‌شود.

طولابی با بیان اینکه صادرات لرستان در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۹۳ میلیون دلار بود، تصریح کرد: علت کاهش این میزان در سال گذشته کاهش تولیدات پتروشیمی از ۳۱۳ تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۴ تن در سال گذشته بود.

وی با اشاره به سهم پتروشیمی در سبد صادراتی لرستان افزود: ۵۵ درصد صادرات این استان از نظر وزنی سال گذشته در حوزه صنایع معدنی، ۳۶ درصد پتروشیمی و پایه نفتی، هفت درصد صنعت و ۱.۵ درصد کشاورزی و صنایع غذایی بود.

جعفری همچنین در ادامه و در پایان افزود: از نظر ارزش مالی سهم پتروشیمی، صنایع معدنی، کشاورزی، مواد غذایی و صنعت به‌ترتیب معادل ۷۹ درصد، ۱۲ درصد ، پنج و چهار درصد بوده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان