شما اینجا هستید

اقتصادی » پروژه بزرگ و ملی آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر افتتاح شد
نویسنده : فاطمه رحیمی

به گزارش رومکا، همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس، آزادراه شیراز به استان اصفهان (ایزدخواست) به طول ۲۱۲ کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید.با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود، ۷ هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان ۳ هزار و ۵ کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و ۴ هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال – جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و ۶ قطعه از ۸ قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.

قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه ۸ آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای ساخت این آزادراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.

کار جهادی در بهره‌برداری از ‌ پروژه آزادراه اصفهان ـ شیراز انجام شد، ادامه این مسیر به بوشهر نیز باید دنبال شود. از آنجا که حضرت شاهچراغ(ع) در این منطقه چراغ راه است، لذا این آزادراه به نام ایشان نامگذاری شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری رومکا | آخرین اخبار استان لرستان