اراضی مسیر ساخت آزاد راه بروجرد-اراک تملک شد
به گزارش رومکا از لرستان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اجرای پروژههای متعددی عمرانی در استان لرستان موجب ایجاد اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصادی در این لرسـتان شده است.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نه بر روی کاغذ بلکه در میدان عمل ثابت کرده است که همانند زمان جبهه و جنگ با تلاش جهادی توسعه و آبادانی را در سراسر کشور به ارمغان آورده و موجب یاس و ناامیدی دشمن گردیده است.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که در لرستان پروژه هایی زیادی در حوزه آب، راه،سد و نیروگاه به بهرهبرداری رسانده یا در دست اجرا دارد.
از جمله پروژه های به بهرهبرداری رسیده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آزاد راه خرمآباد-بروجرد و اراک است که قطعات ۳،۲ و ۴ این پروژه در مرداد ماه سال جاری به بهرهبرداری رسیده است.
ساخت آزاد راه خرم آباد – اراک از پروژههای مهم و اصلی کشور است که با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجراء و به بهرهبرداری رسیده است.
آزاد راه خرمآباد- بروجرد که بخشی از حلقه مفقوده آزاد راه خلیج فارس را تشکیل می دهد به طول ۶۸کیلومتر به عنوان یکی از مهمترین قطعات آزادراهی کریدور شمال به جنوب کشور است.
این آزاد راه از خرمآباد تا اراک به طول ۱۳۴ کیلومتر طراحی شده است و در فاز نخست قطعات ۳،۲و ۴ به طول ۶۸ کیلو متر که حد فاصل خرمآباد تا بعد از بروجرد است به بهرهبرداری رسیده و اکنون زیر بار ترافیک در دسترس عموم قرار گرفته است.
اجرای این پروژه ضمن کوتاه کردن ۴۰ دقیقه از مسیر با حذف گردنههای حادثه خیز ومرگبار زاغه، رازان و چالانچولان یک مسیر ایمن و امن برای رانندگان ایجاد کرده است.
این پروژه نخستین آزادراهی است که تونلهای بزرگ ۳ کیلومتری ۶شش خطه در آن احداث شده ومسیر توسعه بسیارخوبی برای استان لرستان است.
تمام مراحل ساخت این آزادراه توسط نیروهای داخلی انجام گرفته که خوشبختانه تمام اکیپهای پروژه به قطعه یک منتقل شده و مشغول کار هستند که بنا به تاکید فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) پروژه آزادراه بروجرد – اراک ظرف مدت کمتر از ۳ سال به بهرهبرداری میرسد.
آزاد راه خرم آباد-اراک علاوه بر کوتاه کردن مسیر، ایمنی را بالا برده و هم اکنون یکی از کریدورهای ترانزیتی مهم کشور است.
برای آشنایی با برخی از اقدامات انجام گرفته این پروژه عظیم در حوزه ایمنی، زیرساخت و ایجاد ساختمان های مسیر با مدیرعامل پروژه گفتگویی انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود؛
دکتر محمد شاهوردی می گوید اقداماتی که بعد از افتتاح پروژه آزاد راه خرم آباد-بروجرد انجام شده شامل نگهداری و بهره برداری آزاد راه و یکسری کارهای اجرایی است که از قبل انجام نشده بود. یعنی همان محدوده کیلومتر ۹۱ تا ۹۳ جاهایی که چهار خطه است که کارهای نهایی برای اجرای شش خطه دردست اقدام است.
مدیرعامل شرکت احداث،نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک
خرم آباد با بیان اینکه درکنار آزاد راه ساختمان ها برای مدیریت،هلال احمر،اورژانس ایجاد شده است،گفت:خوشبختانه این ساختمان ها پیشرفت فیزیکی زیادی دارند به طوری که برخی از آنها به بهره برداری رسیده است.
ایشان تهویه تونل ها را از دیگراقدامات انجام شده بعد از افتتاح پروژه عنوان کرد وافزود: بخشی از قسمت هایی که کامل نشده درآینده نزدیک تکمیل و به بهره برادری خواهد رسید.
دکترشاهوردی خاطرنشان کرد:قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان دستگاه بهره برادر تمام تعهدات خود دراین آزادراه را انجام داده وحتی در برخی از موارد بیش ازتعهدات خود عمل کرده است.
مدیر عامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک خرم آباد با اظهار تأسف از اینکه راه راهداری و پلیس راه در نصب دوربین ها پای کار نیستند، بیان کرد:ایستگاه های عوارضی این آزاد سه مشاور شامل مشاوره وینه سار، مشاوره طاها و یک مشاور از موسسه پارس و از همه مهمتر این ها یک مشاور ایمنی دارند.
ایشان بیان داشت: مشاورین ایمنی جانمایی ، موقعیت ، آیین نامه و استاندارد های لازم عوارضی را تایید کرده است که خود پلیس راه و راهداری تاییدیه دارند یعنی موقعیت و استاندارد ها هیچگونه مشکلی ندارند.
دکترشاهوردی خاطر نشان ساخت: چند بار در آزاد راه حادثه داشتیم اما مجموعه بهره برادر فراتر از طرح عمل کرده و استاندارد های مورد تاکید را لحاظ کردیم.
وی نصب سه تابلو بزرگ کاهنده سرعت، ده چشمک زن، ایجاد شیارهای عرضی در قسمت عوارضی ۱۳۰ کیلو متر را از اقدامات انجام شده توسط شرکت بهره بردار عنوان کرد و گفت:اقداماتی خوبی در بحث کاهش خطر سرعت ایجاد کردیم بهرحال ما فراتر از چیزی در نظر داشتیم انجام دادیم.
دکتر شاهوردی با تاکید بر اینکه اقدامات دیگر را هم باید نهادهای حاکمیتی انجام بدهند ،افزود:نصب دوربین های ثبت سرعت دست ما نیست .ضمن اینکه ما تابلو ایجاد کردیم ولی راهداری باید دوربین ها را نصب کند که متاسفانه بعد از ۶ ماه هنوز هیچ اقدامی نکرده و هیچ احساس مسئولیتی در این راستا ندارد.
وی تصریح کرد:چندین بار با پلیس راه برای دوربین های سیار مکاتبه کردیم که گفتند دوربین سیارنداریم که بیش از یک صد میلیون تومان هزینه خرید دوربین برای آنها کردیم که در طول مسیر مستقر شوند چون حضور پلیس در جاده ها عامل بازدارنده از حوادث رانندگی است.
دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد:حضور پلیس در جاهایی که واقعاً پر رنگ است وقتی تردد می کنیم همه میدانند که در این منطقه پلیس حضور دارد ممکن است همیشه پلیس در آن نقطه نباشد اما همین تا ۹۰ درصد عامل بازدارنده است.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک
خرم آباد خاطر نشان کرد:حضور مداوم پلیس یک فرهنگ و ذهنیتی برای راننده ایجاد می کند که پلیس حضور دارد و موجب خود کنترلی می شود اما در آزاد راه خرم آباد -بروجرد بعد از ۶ ماه پلیس راه حضور ندارد و این خودش یک نقص است و ایرادی است که به پلیس گرفته می شود.
ایشان بیان کرد: بعد از حادثه ای که در عوارضی آزادراه خرمآباد- بروجرد به وجود آمد، پلیس در برخی از نقاط مستقر شد اما دوامی ندارد، لذا انتظار می رود با توجه به وظایف حاکمیتی پلیس راه و راهداری به تعهدات خود در این مسیر پر تردد عمل کنند.
وی گفت: صرفا گشت یا بازدید پلیس راه از آزادراه مشکلی را حل نخواهد کرد و هر دستگاهی بایستی به صورت میدانی و جهادی به وظایف خود عمل کند که شاهد اتفاقات جبران ناپذیری نباشیم.
ایشان با بیان اینکه آزاد راه برای حضور پلیس یک استاندارد هایی دارد، تاکید کرد: پلیس راه باید یک مدیریت، ساختار و سازمان مشخصی برای آزاد راه تعریف کنند که به صورت شبانه روزی براین مسیر نظارت داشته باشند.
دکتر شاهوردی خواستارهمکاری بیشتر پلیس راه در آزاد راه خرم آباد -بروجرد شد و گفت:اگر منابع مالی یا امکانات مورد نیاز ندارند باید گزارش بدهند یا حتی اعلام نظر کنند که این مسیر از نظر آنها ناایمن است و آزاد راه ببندند بهتر از این است که جان مردم به خطر بیفتد.
وی تاکید کرد:هر نهادی باید در ارائه خدمت حضور کامل داشته و
کج دار و مریز مشکلی از مردم حل نخواهد کرد بنابراین انتظار داریم پلیس در آزاد راه حضور فعال و صددرصدی داشته باشد.
دکتر شاهوردی بیان داشت:پلیس راه باید قوانین را حاکم کند و چنانچه این مسیر استاندارد لازم را ندارد باید بسته شود و همه را ملزم به انجام وظیفه کند.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک
خرم آباد خاطر نشان کرد:روزی ۲۵ هزار تردد از این آزادراه عبور میکند و جاده ترانزیتی کشور شده است. لذا باید جدی گرفته شود و هر دستگاهی به وظیفه خودش عمل کند.
دکتر شاهوردی اظهار کرد:با توجه به اینکه بهره بردار قرارگاه و سپاه است ، لذا ما وظایف خود را به خوبی انجام دادیم و بحث های حاکمیتی از توان ما خارج است . یعنی ما که نمیتوانیم وظیفه پلیس را انجام بدهیم.
ایشان بیان کرد: بهرحال انتظار می رود راهداری و پلیس راه پیشتر به وظایف خود عمل کنند که شاهد حوادث ناگوار در این کریدور اصلی و مهم نباشم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آزادراه خرم آباد-اراک یک جاده ترانزیتی است ،اما بعد از ۶ ماه هنوز بیشتر نقاط این جاده آنتن دهی ندارد و این یک نقص است.
شاهوردی خاطر نشان کرد:در حالی که صفر تا صد این موضوع به عهده شرکت مربوطه است ،اما چون جانمایی آنتن اشتباه بوده ایجاد جاده را به ما واگذار کردند و درحالی که وظیفه مانیست ، اما بخاطر شرایط استان ،جاده دسترسی ایجاد آنتن را اجرا کردیم.
وی تاکید کرد: ناهماهنگی در ارائه خدمات منجر به خسارات جانی جبران ناپذیر می شود .بنابراین با توجه به شرایط استان برای جذب سرمایهگذارو بخش خصوصی دستگاههای حاکمیتی بایستی بروکراسی های اداری را کاهش و تا حد امکان پای کار باشند.
دکتر شاهوردی اجرای آزادراه خرمآباد- اراک را از مهمترین پروژه های ارتباطی غرب کشور بیان کرد و گفت:راه ارتباطی از عوامل توسعه پایدار است .لذا همه متولیان امور باید نسبت به این مهم احساس مسئولیت کنند.
وی گفت: تونل پونه یک سیستم تهویه و یک سیستم اطفای حریق دارد که برای تانکرهای سوخت، مواد شیمایی و اشتعال زا طراحی نشده است یعنی اگر خدایی نکرده تانکر سوختی تصادف کند یا در حین عبور آتش سوزی رخ بدهد کل تونل منفجر میشود که بسیار خطرناک است و فاجعه ملی به وجود می آید.
وی با اشاره به اینکه دستگاه مربوطه بایستی به این موارد توجه کند، گفت: در ورودی تونل تابلو نصب کردیم که ورود کامیون های حامل سوخت ، مواد شیمایی و اشتعال زا ممنوع است اما باز با این حال تردد میکنند اینجاست که پلیس راه باید در ورودی قرار بگیرد
و اجازه ندهد ورود کنند راننده که بداند که پلیس است دیگر ورود نخواهد کرد و این مشکل با جریمه حل نخواهد شد.
وی تصریح کرد:طی مکاتباتی با سردارهادیانفردراین خصوص، ایشان طی نامه ای به پلیس راه استان کمیسیون ایمنی را مورد تاکید قرار دادند که موضوع مهمی است وحتما برای آزادراه بایستی چاره اساسی اندیشیده شود.
دکتر شاهوردی اظهار کرد:روزانه بالغ بر ۱۰ هزار تردد از آزاد را انجام می شود که ما عوارض نمیگیریم و این در حالی است که ما هزینه نگهداری آزادراه هم نمیتوانیم در بیاوریم و روزانه ۲۰۰ میلیون تومان فقط هزینه تعمیر و نگهداری داری است.
وی با بیان اینکه از زمان حادثه ای که رخ داد ما عوارض نمیگیریم و بنا بوده پلیس مستقر و دوربین ها نصب شوند ،افزود: اگر ۹۹درصد رانندگان رعایت کنند ویک راننده رعایت نکند باز ایجاد مشکل خواهد شد و پلیس باید مستقر شود و دوربین ها نصب کنند تا ما بتوانیم عوارض بگیریم و چنانچه کسی نباشد سرعت ها را کنترل کند ما نمی توانیم عوارض بگیریم.
دکتر شاهوردی اضافه کرد:طی جلسه ای با راهداری ،پلیس راه، مدیر کل دفتر فنی و مسئول ایمنی جاده درخواست دادیم که ما در ورودی بروجرد یک عوارضی موقت بزنیم تا بتوانیم عوارضی بگیریم اما متاسفانه گفتند این موضوع از اختیارات آنان نیست.
وی با اظهار به اینکه صرفاً بازدید از آزادراه هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، تاکید کرد:باید تدبیری اندیشه شود و سایر دستگاههای مربوطه کمک کنند مشکل حل شود.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک
خرم آباد خاطر نشان ساخت:نیروهایی که در آزاد راه مستقر هستند و یا قبلا بودند فرزندان همین استان هستند که تعصب ، حساسیت و دلسوزی که این عزیزان دارند در سایر دستگاه ها دیده نمی شود.
دکتر شاهوردی با بیان اینکه انتظار میرود خیلی فوری مشکلات برطرف شود و همه ما باید مسئولیت اجتماعی نسبت به مردم داشته باشیم،خاطر نشان کرد: در همین راستا مکاتباتی با مسئولین استان داشتیم که امیدواریم مسئولین پای کار بیایند و تدابیری اندشیده شود که مشکلات برطرف شود.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک – خرم آباد با تاکید بر اینکه این یک آزادراه ترانزیتی است، اظهار کرد:این شریان مهم ارتباطی نباید به خاطر کارهای جزئی تعطیل شود ودودش بچشم مردم برود. بنابراین هر دستگاهی باید بار مسئولیت خود را به عهده بگیرد.
ایشان بیان داشت:نباید سوء مدیریت منجر به گرفتن جان مردم شود. در زمان بروز حادثه یک روز آزادراه بسته شد که جاده قبلی سه تا کشته داشت لذا این مسیر بسیار ایمن و استاندارد است.
دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد:پلیس راه اگر می بیند جاده ای تلفات دارد باید هشدار بدهد و چنانچه رعایت نشد جاده را ببندند.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک – خرم آباد تصریح کرد:بنابراین نصب دوربین و استقرار پلیس از نظر ساختاری و سازمانی در این آزادراه بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه بهرحال پلیس راه باید در ورودی آزاد راه
خرم آباد،عوارضی ها و پارکینگها مستقر باشند، گفت:نقاط حادثه خیز و مستعد سرعت باید گشت سیار و پلیس نامحسوس داشته باشند.اما متاسفانه این حس در هیچ راننده ای که از آزاد راه عبور می کند وجود ندارد که پلیس در این مسیر قرار دارد و از هر راننده ای که سوال می کنید می گوید اصلا پلیس در هیچ نقطهای از آزادراه خرم آباد -بروجرد حضور ندارد.
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک – خرم آباد ایجاد ذهنیت حضور پلیس برای راننده را بسیار مهم برشمرد و گفت: این احساس در آزاد راه وجود ندارد .لذا پلیس باید مداوم حضور داشته باشد و از سرعت زیاد جلوگیری کند .حتی چند راننده متخلف را توقیف کند ودر ملاء عام بنر بزنند چون جان مردم خیلی مهم است.
وی با اشاره به اینکه ما به عنوان دستگاه بهره بردار نمیتوانیم این کار را بکنیم و امکاناتش را در اختیار نداریم،تاکید کرد:سرعت بالا هیچ ربطی به نوع آسفالت این آزاد را ندارد واگر گفته شود تصادف این آزادراه به علت نامناسب بودن آسفالت بوده از نظر کارشناسی قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد:اینکه ماشینی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می آید نمی شود آسفالت را عامل حادثه دانست ؟بنابراین حادثه هایی که رخ داده هیچ ربطی به نوع آسفالت ندارد.
دکترشاهوردی تصریح کرد :خیلی از مشکلات فنی آزادراه را تا قبل از سال جدید برطرف می کنیم و حتی در برخی جاها آسفالت را برش داده ایم و رفع مشکل کردیم. حتی مشکلاتی از جمله ترکیدن لاستیک رانندگان هزینه آنها را هم پرداخت کردیم ما نقص های زیرسازی را قبول داریم و در حال برطرف کردن هستیم.
دکترشاهوردی تصریح کرد:در زمان بارش برف ،تمام محورها استان بسته بودند و تنها محوری که باز بود همین محورآزادراه بود و برف روب های ما به صورت مرتب کار می کردند.
وی با تاکید براینکه در زمان بحران نباید ایجاد بحران کرد،بیان داشت: نگاه و رویکرد دستوری مشکلی را حل نمی کند بلکه باید نیرو تشویق شود تا انگیزه بگیرد بنابراین باید دستگاه ها درکنارهمدیگر قرار بگیرند و در پروژه های استان همراه پیمانکار باشند.
ایشان به سیل سال ۹۸ اشاره کرد وخاطر نشان ساخت:درشهرسـتان پلدختر همه شاهد بودند جاده را ظرف سه روز به همت همین نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا باز شد و لذا در زمان بحران با ایجاد انگیزه و روحیه در بین جوانان می توان بسیاری از کارها را انجام داد وایجاد بحران در زمان بحران هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه نتیجه معکوس می دهد.
گزارش: سیما صالحی